ارزش فعلی خالص جریانات نقدی (NPV) چیست؟

انتشار :
زمان مطالعه :5 دقیقه
دسته‌بندی :مالی

یکی از شاخص های سنجش ارزش یک سرمایه‌گذاری یا یک پروژه مالی که دارای جریانات نقدی متفاوت در بازه های زمانی مختلف هست، محاسبه ارزش فعلی جریانات نقدی آن است. مخفف لاتین این شاخص NPV به معنی Net Present Value  می‌باشد. هدف اصلی این رابطه رسیدن به عددی است در آن بر حسب نرخ بهره ، تورم یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل دسترس، ارزش وجه نقد از دست رفته به سبب گذشت زمان و تاخیر بازگشت سرمایه آتی یک پروژه بر حسب شرایط فعلی محاسبه شود. درنتیجه تمام جریانات مثبت و منفی به نرخ مدنظر به زمان فعلی تنزیل خواهد شد. برای مثال شما قرار است در یک سال دیگر مبلغ خالص c را دریافت نمائید، درنتیجه ارزش فعلی این مبلغ با نرخ تنزیل r برابر است با:

برای مثال ارزش فعلی یک میلیارد تومن که قرار است سال دیگر محقق شود و با فرض نرخ تنزیل 20 درصد برابر است با:

حال می‌توان ارزش همین مبلغ در صورتی که دو سال بعد محقق شود را بدست آورد . درنتیجه باید به صورت موثر تنزیل شود. به عبارت دیگر خواهیم داشت:

برای محاسبه ارزش فعلی خالص محاسبات به همین شکل است. با این تفاوت که جریانات خروجی با علامت منفی به عنوان کاهنده مبلغ نمایش داده خواهد شد. فرمول کلی ارزش فعلی خالص برابر است با:

که در آن:

Ct: جریانات نقدی

t: دوره های جریانات نقدی

r: نرخ تنزیل

n: دوره‌های سرمایه‌گذاری

مثلا فرض کنید در یک پروژه ساختمانی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. در سال مبدا یا سال صفر مبلغ 10 میلیارد تومن برای خرید زمین و مجوز هزینه کرده اید. در سال اول 8 میلیارد تومن بابت ساخت هزینه نموده اید و در سال دوم بابت فروش ساختمان 50 میلیارد تومن درآمد کسب کرده اید. حال با نرخ تنزیل 20 درصد ارزش فعلی جریانات به شکل زیر است :

 

موضوعات مرتبط :