YTM یا بازده موثر تا سررسید چیست؟

انتشار :
زمان مطالعه :9 دقیقه
دسته‌بندی :مالی

YTM یا بازده موثر تا سررسید چیست؟

YTM  یا بازده موثر تا سررسید، یک معیار مقایسه بازدهی بین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی است که به صورت نمایش سالانه شده محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر YTM نرخ بازده موثر مورد انتظار در یک سال از جریانات موجود در اوراق بدهی مدنظر است. محاسبه این بازدهی از روابط مختلف می‌توان استفاده کرد ولکن فرمول اصلی در این خصوص برآمده از محاسبات نرخ بازده داخلی (IRR) است که در آن جریانات نقدی مانند مبالغ خرید و فروش و کوپن های بین دوره این محاسبه خواهد شد. پس در نتیجه ابتدا می‌بایست با استفاده از فرمول IRR، نرخ بازده داخلی اوراق را محاسبه نمود و سپس موثر سالانه آن را بدست آورد. فرمول نهایی برای محاسبه YTM  به صورت زیر خواهد بود:

که در آن t دوره ( به روز) بین جریانات نقدی است و رابطه بالا موثر سالانه آن را محاسبه می‌نماید. در صورتی که دوره ها یکسان باشد نیازی به محاسبه IRR  نیست و نرخ بازده داخلی برابر است با درصد بازدهی دوره ای کوپن اوراق. برای مثال برای یک اوراق 20 درصد که هر سه ماه یکبار سود تقسیم می‌کند( کوپن سود سه ماه یکبار) IRR برابر است 5 درصد:

که  R  بازدهی دوره و t   تعداد دوره سود در سال است که از آنجا در این اوراق در یک سال چهار بار سود تقسیم می‌کند عدد 4 را قرار می‌دهیم. حال در ادامه برای محاسبه نرخ موثر تا سررسید این اوراق باید بازده موثر آن را محاسبه کنیم. بازده موثر به این معنی است که یک فرصت سرمایه‌گذاری را با نرخ خود آن برای یک سال سرمایه‌گذاری مجدد کنیم و این یعنی ytm. حال داریم:

بازده ای 21.5 درصد به این معنی است که اگر سود سه ماهه دریافت شده از اوراق مذکور را مجددا با خرید همان اوراق سرمایه‌گذاری کنیم، انتظار داریم در پایان یک سال 21.5 درصد بازدهی برای ما محقق شود.

برای محاسبه اوراق بدهی بدون کوپن مانند اسناد خزانه محاسبه به صورت زیر است:

که در آن t تعداد روزهای مانده از زمان خرید را سررسید اوراق است. برای مثال فرض کنید قیمت خرید اسناد خزانه در امروز 666.000 ریال باشد و در 789 روز دیگر سررسید خواهد شد. بازدهی ساده اوراق تا سررسید از آنجا که با قیمت 1.000.000 سررسید می‌شود برابر است با:

درنتیجه YTM این اوراق برابر است با:

همچنین بازده ساده معادل سال اوراق در مدت 789 روز برابر است با:

محاسبه فرمول YTM در اکسل با فرمول ()XIRR= قابل محاسبه است. همچنین شرکت پردازش اطلاعات آوید ماشین حساب دقیق و کاملی از تمامی اوراق موجود در بازار سرمایه ایران را می تواند در اختیار شما قرار دهد که تمامی محاسبات بازدهی در هر تاریخ مدنظر را انجام دهید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شرکت تماس حاصل فرمایید.   

موضوعات مرتبط :