بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) چیست؟

انتشار :
زمان مطالعه :16 دقیقه
دسته‌بندی :بازاریابی

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing)  نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و عمدتاً در اینترنت، از جمله تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام می‌شود این نوع از بازاریابی تبلیغاتی است که به دلیل ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن هم‌زمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی، جایگاه خاصی را در بین تبلیغاتچی ها باز کرده‌است.

شبانه‌روزی و بی‌وقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات به صورت به‌روز، باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکت‌ها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملاً پُر‌رنگ‌تر می‌شود. درواقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب‌سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی موبایلی، برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند‌سازی می‌باشد.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم و ضروری است؟

بیلبوردها را که حتما میشناسید. در گذشته نه چندان دور اغلب مسافران اتومبیل در هنگام سفر، نگاهشان به بیلبورد ها بود. حتی مشاهده میشد که برندهای بزرگ مانند بی ام و و آئودی شروع به رقابت های بیلبوردی در آن سوی مرزها می کردند. در گذشته بسیاری از برندها مبالغ زیادی را صرف اجاره این بیلبوردها می کردند. هر چند که متاسفانه هنوز هم در ایران عده ای پول خود را در این راه هدر می دهند!

بیلبورد ها خوشبختانه یا متاسفانه دیگر روش بازاریابی خوبی محسوب نشده و رو به نابودی هستند.

طبق گزارشات منتشر شده، 9% رانندگان در هر لحظه از روز مشغول کار با موبایل هایشان هستند. با توجه به این آمار و ارقام چگونه می توانیم به آینده بیلبوردها خوشبین باشیم؟ اگر قرار باشد که حتی رانندگانی که چشمشان به جاده است هم دیگر توجهی به این بیلبوردها نکنند، پی چه کسی به این بیلبوردها نگاه خواهد کرد؟

اگر مسئله ماشین های خودران را هم در نظر بگیریم، همچنان که همه ما می دانیم این تکنولوژی به زودی فراگیر خواهد شد، دیگر هیچ آینده ای برای بیلبوردها وجود نخواهد داشت. 

این مسئله بدین معنیست که وقت زیادی برای شما نمانده است. تا قبل از اینکه با کسب و کار سنتی خود خداحافظی نکرده اید، می بایست رو به دیجیتال مارکتینگ بیاورید.

آمار و ارقام حاصل شده خبر از این می دهند که آمریکایی ها بیش از 11 ساعت از وقت خود را روزانه با لوازم الکترونیک سپری می کنند. با وجود این زمان زیاد، می توان نتیجه گرفت که آمریکایی ها تقریبا تمام زمان خود را در دنیای دیجیتال سپری می کنند. متاسفانه آمار صحیحی در کشور ایران وجود ندارد، اما با توجه به علاقه شدید کاربران ایرانی به ابزارهای دیجیتال می توان حدس زد که این وضعیت تا درصد زیادی در ایران نیز وجود دارد.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی اینترنتی در چیست ؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارها و روش های بازاریابی به صورت دیجیتال است و از تمام کانال های موجود در رسانه های دیجیتال برای دریافت اطلاعات به مشتریان استفاده می کند و تنها به اینترنت و فضای مجازی محدود نمی شود. با استفاده از ابزارهای دیجیتال می توان بازاریابی را به صورت نوین انجام داد. بسیاری از افراد این تصور را دارند که بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ به یک معنا هستند، در حالی که اینطور نیست و این دو با هم تفاوت دارند.  به طور مثال کانال های رسانه ای در دیجیتال مارکتینگ شامل وب سایت، ppc یا پرداخت به ازای هر کلیک، بازاریابی پیامکی، پادکست های صوتی، سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ) و برنامه های تلفن همراه می باشد. برخی از کانال های دیجیتال مارکتینگ مانند اپلکیشن های موبایل می توانند بدون نیاز به اتصال همیشگی به اینترنت به کار خود ادامه دهند. این قبیل کانال ها در حیطه بازاریابی اینترنتی به شمار می روند. بازاریابی اینترنتی که زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ است به بازاریابی با استفاده از کانال ها یا رسانه هایی گفته می شود که به صورت همیشگی به اینترنت متصل هستند. در کل می توان گفت دیجیتال مارکتینگ شامل تمام رسانه های دیجیتال می شود اما بازاریابی اینترنتی بر روی بازاریابی در بستر اینترنت فعالیت دارد. به همین دلیل می توان گفت که بازاریابی ابینترنتی بکی از روش های بازاریابی است که به عنوان زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد.

چرا باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی مزایای غیرقابل انکاری دارد که استفاده از آن را به یک امر ضروری تبدیل کرده است. برخی از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارت است از:

  • دسترسی سریع و آسان به مخاطب هدف: شناخت مخاطب و نیازهای او یکی از مهمترین مراحل بازاریابی است اما این تازه آغاز کار است شما باید پیام متناسب با خواست و نیاز مخاطب را تهیه کنید و اگر تمام این مراحل را به درستی انجام دهید وارد سخت ترین مرحله کار یعنی رساندن پیام به مخاطب (که در اینجا بازار هدف و مشتریانتان هستند) می‌شوید.
    دیجیتال مارکتینگ با ابزارهایی که در اختیار شما می‌گذارد کمک می‌کند ساده تر به مخاطب دسترسی پیدا کنید و پیام‎ها را به بهترین شکل ممکن در اختیارش قرار دهید.
  • در اختیار قراردادن ابزارهای سنجش و اندازه گیری: پس از اجرای کمپین های مختلف بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای دقیق می‌توان میزان موفقیت کمپین را سنجید پیش از این اندازه گیری دقیق کار دشواری بود و بعضا نیاز به هزینه های هنگفت داشت.
  • قیمت مناسب: در مقایسه با شیوه های سنتی، هزینه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار پایین تر است و بازگشت سرمایه بیشتری را هم در پی دارد.
  • امکانات متنوع تبلیغاتی: تنوع امکانات تبلیغاتی ابزارهای بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد است و برای هر دسته از مخاطبان می‌توان پیام را به شیوه اثرگذار ارائه کرد.
  • قابلیت بهبود سیستم در سریع ترین زمان ممکن: بهبود و ارتقای ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار ساده است و به همین دلیل به محض تغییر استراتژی می‌توان آن را بهبود و ارتقا داد.
    موارد فوق تنها بخشی از مزایای دیجیتال مارکتینگ هستند. یک تصور اشتباه در مورد انواع روش های بازاریابی دیجیتال وجود دارد که این است : ارزان بودن، مهمترین مزیت آنهاست. در حالی که بازاریابی دیجیتال اگرچه این امکان را دارد که با روش های ارزان قیمت شروع شود، اما اگر بخواهیم به صورت اصولی و حساب شده به طراحی کمپین های بازاریابی دیجیتال اقدام بکنیم و برنامه ریزی استراتژیک مناسب داشته باشیم، با بودجه کم و محدود نمیتوانیم این کار را انجام دهیم. استفاده بهینه از تمام این ابزارها در دنیای دیجیتال، می تواند سینرژی مناسبی را جهت گسترش یک کسب و کار در اینترنت ایجاد نماید. به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ به استفاده مناسب از ابزارهای دیجیتالی جهت ایجاد معماری و ساختار حرفه ای در بستر اینترنت و گسترش آنها از طریق هدف گذاری و تعیین استراتژی مناسب در این زمینه اطلاق می شود.

ابزارها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ کدامند ؟

موارد زیر، از تکنیک ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

  1. بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو (Search Engine Marketing): بازاریابی توسط موتورهای جستجو یا SEM مخفف شده عبارت انگلیسی  Search Engine Marketing است و به بازاریابی کسب و کار شما در موتورهای جستجویی مثل گوگل می‌پردازد و به افزایش فروش کمک می‌کند. بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM شامل دو بخش است : بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) و تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا PPC که مخفف Pay Per Click است.در SEM با استفاده از تکنیک‏ های طراحی سایت و سئو سعی در بهبود جایگاه سایت مورد نظر دارند تا با ارتقا جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول  گوگل، کاربران سریع تر و راحت تر به سایت دسترسی داشته باشند. ترافیک ارگانیک و خریداری شده مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی توسط موتورهای جستجو برای ارتقای سایت است. ترافیک خریداری شده یا Paid Traffic در مقابل ترافیک ارگانیک قرار می‌گیرد، زمانی‌که به دلیل محتوای ارزشمند و توجه کاربران بازدید صفحه شما افزایش می‌یابد، حجم ترافیک به صورت ارگانیک ارتقا یافته و نیازی نیست برای ارتقای آن هزینه کنید. در مقابل زمانی‌که برای افزایش ترافیک سایت هزینه ای پرداخت می‌کنید تا سایت شما هر چه سریع تر و بیشتر دیده شود ترافیک خریداری شده نامیده می‌شود.
    بازاریابی موتورهای جستجو از هزینه نسبتا پایینی برخوردار است و به افزایش رضایت مخاطبان کمک می‌کند.
  2. بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing): بازاریابی درونگرا از طریق ایجاد ارتباطات مفید، مرتبط و با کمک محتوای ارزشمند در راستای جذب هر چه بیشتر مشتریان تلاش می‌کند. بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای کاربران اینترنتی را به مشتریان وفادار شما تبدیل می‌کند، بنابراین ارزش دارد بر روی آن سرمایه گذاری کنید. این ابزار دیجیتال مارکتینگ ویژه کسب و کارهای آنلاین طراحی شده و تلاش می‌کند از طریق تهیه و ارائه محتوا به اعتماد سازی و جلب نظر مشتریان سرعت ببخشد. در مقابل بازاریابی درونگرا بازاریابی برون گرا قراردارد که بر شیوه های مستقیم بازاریابی آنلاین مثل خرید بنر سایت ها، لیست های ایمیلی تمرکز دارد. به عبارت ساده تر بازاریابی برونگرا آشکارا ماهیت تبلیغاتی دارد اما ماهیت تبلیغاتی بازاریابی درونگرا در نگاه اول چندان قابل تشخیص نیست. تولید و توزیع محتوا، بازاریابی چرخه عمر و شخصی سازی موضوعاتی است که در Inbound Marketing مطرح است و به جذب مخاطب و وفادارسازی مشتری کمک می‌کند.
  3. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو): سئو سایت (SEO) بخشی از عملیات بازاریابی توسط موتور های جستجو  (SEM) است که تلاش می‌کند به شیوه های سالم به افزایش ساده تر و راحت تر خوانش محتوای سایت توسط موتورهای جستجو کمک کند. این ابزار دیجیتال مارکتینگ به اصلاح کدها و ساختار سایت می‌پردازد و چگالی کلمات، نحوه ارتباط صفحات با یکدیگر و رعایت استاندارد های کد نویسی و طراحی سایت را مورد بررسی و سنجش قرار می‌دهد.
  4. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing): بازاریابی شبکه های اجتماعی از طریق حضور مداوم و مستمر در شبکه های اجتماعی با مشتریان ارتباط برقرار کرده و می‌کوشد ضمن افزایش آگاهی از برند به فروش بیشتر منجر شود. این ابزار Digital Marketing با یافتن مشتریان بالقوه اطلاعات بیشتری در خصوص خدمات و محصولات خود ارائه می‌دهد و فرصتی برای پاسخگویی سوالات مشتریان فراهم می‌کند.  یکی از مهمترین کارکردهای بازاریابی شبکه های اجتماعی شنیدن صدای مشتری است، دریافت پیشنهادات و نظرات مشتری از این طریق  می‌تواند به ارتقای محصول کمک کند. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی با استفاده از هشتگ نام شما به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و حتی خاطرات خود از برند شما می‌پردازند.
  5. بازاریابی محتوا  content Marketing: بازاریابی محتوا یکی از تکنیک های بازاریابی دیجیتال است که با توجه به فضایی که محتوا در آن جا انتشار پیدا می‌کند تلاش می‌کند تا مخاطبان هدف را به خریدار کالا و خدمات شما تبدیل کند. بازاریابی محتوا ارتباط کاربر و صاحبان کسب و کار را تسهیل کرده و یک ابزار عالی برای تمام کسانی است که می‌خواهند کالا و یا خدمتی را به فروش برسانند. بازاریابی محتوا برای کسب و کارهایی که در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند، بیش از سایر کسب و کارها مفید است. از آنجا که استقبال عمومی به تولید محتوا زیاد شده و رقابت در این حوزه زیاد است نیاز به عملکرد هدفمند و برنامه ریزی صحیح برای تولید محتوای ارزشمند افزایش یافته است. به این ترتیب بازاریابی محتوا شکل گرفت و به مرور ارتقا یافت. بازاریابی محتوا تدوین استراتژی های لازم برای تولید محتوا را بر عهده دارد و ضمن شناخت مخاطب تلاش می‌کند به تدوین راهکارهای صحیح تولید محتوا برای موفقیت فروش یک کسب و کار بپردازد.
  6. تبلیغات بر اساس کلیک PPC)Pay Per Click):  یا تبلیغات بر اساس کلیک به تبلیغاتی گفته می‌شود که به ازای هرکلیک مخاطب هزینه دریافت می کند. در این شیوه تبلیغات در ابتدا بودجه ای از مخاطب دریافت می‌کنند و به او اعتبار می‌دهد، سپس بر مبنای هر کلیک از اعتبار شما کم می‌شود تا اعتبار به پایان برسد. تبلیغات در موتورهای جستجو معمولا به شکل تبلیغات بر اساس کلیک انجام می‌شود. PPC به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ یک راه حل اقتصادی برای جلب نظر مخاطبان شما و افزایش تعداد بازدیدکنندگان است. متقاضیان تبلیغات بر اساس کلیک بر روی کلمات کلیدی انتخابی خود قیمت گذاری می‌کنند و گوگل مثل یک مزایده پیشنهادات را بررسی کرده و به افراد برنده اعتبار می‌دهد و تا پایان اعتبار، صفحه مورد نظر شما را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. مخاطب هنگام مشاهده نتایج جستجو می‌تواند با مشاهده علامت های مشخص، محتوای تبلیغاتی را از سایر محتواها تشخیص دهد.
  7. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing): اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد تاثیرگذار مدتی است رواج یافته و به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ مطرح شده است. در این شیوه از بازاریابی کسب و کارها محصولات و خدمات خود را از زبان افراد تاثیرگذار مطرح و معرفی می‌کنند.اینفلوئنسرها به دلایل مختلفی در بین مردم مشهور هستند. بازیگران، ورزشکاران و سیاست مداران مشهور از افراد تاثیرگذار سنتی هستند. در سال های اخیر  و گسترش شبکه های اجتماعی برخی از افراد با تولید محتوای جذاب و ارزشمند به مرور توانسته اند طرفدارانی را در شبکه های اجتماعی پیدا کنند، افرادی‌که حسن شهرت دارند و طرفداران زیادی را در شبکه های اجتماعی جذب کرده اند از جدیدترین گروه اینفلوئنسرها هستند. کسب و کارها با پرداخت هزینه یا ارائه رایگان محصولات و خدمات خود به این افراد از آن ها می‌خواهند در کانال های مختلف ارتباطی به ویژه صفحات خود در شبکه های اجتماعی در مورد مزایای محصولات آن ها مطلب منتشر کنند.
  8. بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing): بازاریابی موبایلی در شبکه های اجتماعی موبایلی مورد استفاده قرار می گیرد، با افزایش استفاده از اینترنت توسط کاربران تلفن همراه هوشمند طراحی سایت مناسب موبایل و انواع تبلت اهمیت بیشتری یافته و به بازاریابی موبایلی رونق داده است. بسیاری از کاربران در شبکه های موبایلی با محصول و خدمتی آشنا می‌شوند و سپس برای خرید به وب سایت شرکت می‌روند اگر سایت برای کاربران تلفن همراه بهینه سازی و طراحی شده باشد می‌توان انتظار داشت فروش افزایش یابد.
  9. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ Email Marketing: بازاریابی ایمیلی یکی از شایع ترین نوع بازاریابی می باشد که با طراحی مناسب صفحه فرود(landing page)  سایت و ارسال منظم ایمیل به مشتریان می توانید مشتریان بالقوه بیشتری را به صورت وفادار نگه دارید و از اهداف آن می توان به معرفی برند به مشتریان، اطلاع رسانی مشتریان از تازه ترین محصولات و خدمات، هنگامی که مشتریان وارد سایت شما می شوند و ایمیل شان را در اختیار شما قرار می دهند در واقع علاقه مندی خود را به سایت اعلام می دارند و حتی با ترک سایت با داشتن ایمیل می توانید آنها را به سایت خود برگردانید و حتی می توانید نتایج ایمیل های ارسالی را از مشتریان دریافت کرده و مطابق بازخورد مشتریان محصولات آینده خود را طراحی کنید. نکته مهمی که در بازاریابی ایمیلی باید رعایت شود این است که نباید هرگز  مزاحم حریم شخصی افراد بشوید و بصورت ناخواسته هر روز به بهانه های مختلف به آنها ایمیل ارسال کنید. هیچ کاربری این رفتار را نمی پسندد و با این کار فقط ارزش برند و خودتان را زیر سوال می برید. سعی کنید ایمیلها در بازه های زمانی مشخص شده و بصورت هدفمند فقط برای کاربرهایی که خودشان تمایلشان را برای دریافت ایمیل های شما اعلام کرده اند و در خبرنامه سایت عضو شده اند بفرستید و همچنین قابلیت انصراف از خبرنامه را در انتهای آن قرار بدهید.استفاده از ابزار ایمیل، جهت اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با مخاطبین از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین جهت ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی و تکنیک های مختلف با این زمینه مانند ایجاد صفحه فرود می توانند به شما در طراحی و پیاده سازی یک کمپین موفق دیجیتال مارکتینگ کمک زیادی بکنند. استفاده از ایمیل برای اطلاع رسانی و تبلیغات باید پایبند اصول خاصی باشد زیرا هر روز ده ها ایمیل مختلف برای افراد ارسال می شود و اکثریت افراد حتی بدون اینکه ایمیل ها را باز کنند آن را پاک می کنند. به همین دلیل باید  ایمیل ها را بصورت هدفمند نوشت تا کاربر را هدایت کند و جذابیت لازم را برای او داشته باشد.
  10. بازاریابی چریکی: استفاده از روش های خلاقانه جهت معرفی محصول به مشتری، به گونه ای که توجه او را جلب کند و باعث شود که مشتریان در مورد برند شما صحبت کنند را بازاریابی چریکی می گویند.
  11. بازاریابی ویروسی Viral Markreting: بازاریابی ویروسی یکی از شیوه های بازاریابی دیجیتال است که با هدف افزایش سطح آگاهی از برند صورت می‌گیرد. در این شیوه بازاریابان در یک بازه زمانی مشخص یک پیام مناسب و جذاب را در فضای مجازی پخش می‌کنند. با گسترش شبکه های اجتماعی و استفاده مردم از آن ها و افزایش اهمیت رسانه های اجتماعی، تبلیغات به صورت دهان به دهان و به اشتراک گذاشتن رسانه های اجتماعی توسط افراد، اهمیت بالایی پیدا کرده است. استفاده از بازاریابی ویروسی و تولید رسانه های اجتماعی به گونه ای که باعث شود افراد مختلف جامعه بیشتر در مورد آن صحبت کنند و رسانه های اجتماعی شما را به اشتراک بگذارند در حال گسترش است و جز روش های بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. یکی از مهم ترین مشخصات شبکه های اجتماعی رایگان بودن استفاده از آنها و همچنین محبوبیت آن ها برای میلیون ها کاربر در سراسر جهان می باشد. با استفاده از شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ می توان با ایجاد یک محتوای جذاب و کاربر پسند در بازه زمانی بسیار کوتاهی به میلیون ها کاربر دسترسی پیدا کرد و آنها را با محصول و خدمات آشنا کرد. در کمپین بازاریابی ویروسی باید تمام تلاش خود را بکار ببرید تا پیام در زمان اندک به دست بیشترین مخاطبان هدف برسد. در این شیوه از تبلیغات تسهیلاتی به شکل رایگان به افراد داده می‎شود و از آن ها خواسته می‌شود که پیام این خدمات رایگان را به دوستان و آشنایان خود منتقل کنند. انگیزه ای که در افراد برای انتقال این پیام ایجاد می‌کنید رمز موفقیت کمپین شما خواهد بود.
  12. بازاریابی پیامکی یا تبلیغات پیامکی (SMS Advertising): حجم بالای کاربران تلفن همراه که می‌توانند به مشتریان ما بدل شوند بازاریابی پیامکی را جذاب کرده است. با افزایش حجم تبلیغات پیامکی، شیوه اجرای این تبلیغات اهمیت بالایی یافته و با یک اجرای مناسب می‌توانیم انتظار داشته باشیم با کمپین موفقی رو برو شویم. در تبلیغات پیامکی باید به مخاطب احترام گذاشت و به زمان ارسال و شیوه تعامل با مخاطب توجه ویژه ای داشت. ارسال پیام های بی موقع و غیرر مرتبط اعتماد مشتری را از بین برده و به ضد تبلیغ تبدیل می‌شود.
  13. استراتژی محتوا (Content Strategy): استراتژی محتوا با مشخص کردن چشم انداز به شما در مورد چرایی، چگونگی و زمان انتشار محتوا اطلاعات می‌دهد. استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا شباهت های زیادی با یکدیگر دارند اما شاید مهم‌ترین تفاوت شان این باشد که استراتژی محتوا به بازاریابی محتوا جهت می‌دهد و بایدها و نبایدهای عملکرد آن را مشخص می‌کند. در مقابل، بازاریابی محتوا بر تکنیک‌ها و شیوه های اجرای استراتژی محتوا تمرکز می‌کند. پژوهش روی مخاطب و شیوه عملکرد او در تعیین استراتژی محتوا تاثیر زیادی دارد. تعیین معیارهای موفقیت بازاریابی محتوا از دیگر عوامل تاثیرگذار در استراتژی محتوا است.
  14. تبلیغات بنری (Banner Advertising ): سایت های مختلف بخشی از فضای خود را به تبلیغات بنری اختصاص داده اند، با کلیک بر روی این فضاها به سایت تبلیغ کننده منتقل می‌شوید و می‌توانید اطلاعات بیشتری در خصوص موضوع تبلیغ دریافت کنید. Banner Advertising پیشتر طرفداران زیادی داشت اما در سال های اخیر مثل گذشته پر رونق نیست و کسب و کارهای کمتری برای دیده شدن از آن استفاده می‌کنند. رسانه ای که برای انتشار تبلیغات بنری از آن استفاده می‌کنید و میزان ارتباط آن با کسب و کارتان در موفقیت این شیوه از تبلیغات بسیار تاثیرگذار است. هرچه مخاطبان هدف بیشتری از  بنر شما بازدید کنند میزان اثرگذاری آن افزایش می‌یابد.
  15. بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing): در این شیوه از بازاریابی بر میزان عملکرد تمرکز می‌شود و از همکاری کسب و کارهای کوچک با یکدیگر به وجود می‌آید. به هرکسب و کاری که شما را به دیگران معرفی کند و به فروش منجر شود مبلغی پورسانت خواهید داد تا میزان فروش خود را افزایش دهید.
  16. تولید محتوا: تولید محتوا به مفهوم ایجاد محتوای متنی، صوتی و تصویری و انتشار آن در کانال های مختلف ارتباطی به منظور برقراری ارتباط با مشتری و با هدف آگاه سازی از برند و فروش است. با تولید محتوای هدفمند می‌توان به اهداف کلان بازاریابی یک کسب و کار دست یافت. محتوای مفید که برای کاربر ارزشمند باشد می‌تواند اعتماد برند به شما را افزایش دهد و در موفقیت کسب و کار شما تاثیر گذار باشد. تولید محتوای با ارزش به تنهایی کافی نخواهد بود، برای اینکه محتوای شما دیده شود باید برای موتوهای جستجو هم بهینه سازی شود. بسیاری کسب و کار ها با تولید محتوای ارزشمند و انتشار مناسب آن در فضای دیجیتال به موفقیت های زیادی دست یافته اند.

دو ابزار رایگان دیجیتال مارکتنیگ کدامند؟

  1. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از سرویس های رایگان گوگل است که آمار جامع و کاملی را در مورد بازدید کنندگان یک وب سایت نشان می‌دهد. گوگل آنالیتیکس امکان بررسی و تحلیل ورودی‌های سایت، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، مدت زمان حضور کاربران در داخل سایت، مسیر خروجی کاربران، پربازدیدترین صفحات سایت و اطلاعاتی از این قبیل را ارائه می‌کند. به این ترتیب، سرویس آنالیتیکس حجم وسیعی از اطلاعات را در اختیار مدیر سایت قرار خواهد داد.
  2. Google Search Console: گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر تولز) یکی از ابزارهای رایگان بسیار کاربردی و مهم ارائه شده توسط گوگل است که استفاده از آن برای صاحبان سایت ها ضروری است. به یقین می توان گفت که مدیریت و آنالیز سئو سایت بدون استفاده از این ابزار غیر ممکن است. این ابزار برای صاحبان وب سایت ها رایگان است و آن ها می توانند به سادگی وب سایت خود را در آن ثبت نمایند. با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید عملکرد و کارایی وب سایت خود را مورد ارزیابی و آنالیز قرار دهید، مشکلات وب سایت خود را بیابید، محتواهایی که می خواهید موتورهای جستجوگر آنها را خزش و ایندکس کنند در آن ثبت کنید، موبایل فرندلی بودن وب سایت خود را بررسی کنید، عبارات جستجویی که کاربران زیادی را برای وب سایت شما جذب نموده اند بیابید و آمارها و اطلاعات بسیاری که دانستن آن برای صاحبان وب سایت ها ضروری است را در اختیار داشته باشید.

اهمیت استفاده از گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ:

گیمیفیکشن یعنی بازی‌وارسازی و استفاده از روش‌های متناسب با آن برای افزایش و حفظ مشتریان. از آنجایی که یکی از مهمترین مزیت‌های بازاریابی دیجیتال برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان حتی بعد از نهایی شدن خرید است، در نتیجه گیمیفیکیشن کمک می‌کند تا همیشه همراه شما بمانند و نه‌تنها خرید خود را تکرار کنند، بلکه به مشتریان وفادار تبدیل شوند. ضمن اینکه این روش باعث می‌شود تا نرخ تبدیل سرنخ به خریدار نیز بیشتر شود. موضوعی که اهمیت گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ را دو چندان می‌کند این است که می‌توانید با روش‌های مختلف این کار را انجام دهید تا نه‌تنها فروش شما بیشتر شود، بلکه بتوانید تعامل بهتری داشته باشید و بیشتر دیده شوید. یکی از مهمترین اهداف ما در بازاریابی دیجیتال افزایش دیده شدن و افزایش تعامل است. به همین دلیل بازی‌وارسازی کمک می‌کند تا خیلی‌ها از بازی ما با خبر شده و درگیر آن شوند.

چگونه با دیجیتال مارکتینگ سهم بازار آنلاین خود را گسترش دهیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند با روش‌های مقرون به صرفه بتوانیم با تعداد زیادی از مخاطبان در ارتباط باشیم و در نهایت بتوانیم از بین آنها بیشتر خریدار را برای خودمان بسازیم. 
از آنجایی که در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود تحلیل درستی از موقعیت فعلی کسب و کارمان داریم، شناخت خوبی از مخاطبان هدف پیدا می‌کنیم، وضعیت بازار و رقبا را می‌سنجیم، ارزش‌آفرینی می‌کنیم و به نیازهای مخاطبان پاسخ می‌دهیم، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های درستی را به کار می‌گیریم و از همه مهمتر نظارت و ارزیابی دقیقی داریم، در نتیجه می‌توانیم سهم بیشتری از بازار آنلاین را کسب کنیم.

چرا به برنامه و استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟

نه‌تنها در دیجیتال مارکتینگ که ترجیحا در تمامی اقدامات و برنامه‌های خود به‌ویژه فرایندهای بازاریابی و تبلیغات به استراتژی نیاز داریم تا موفق شویم. داشتن یک برنامه و استراتژی دقیق و مدون به ما کمک می‌کند تا ببینیم در چه موقعیتی قرار داریم، مخاطبان هدف ما چه افرادی هستند، اهدافمان چیست و می‌خواهیم به کجا برسیم، از چه کانال‌هایی باید با مخاطبان در ارتباط باشیم، چقدر بودجه نیاز داریم و در نهایت گزارش‌های تحلیلی چه کمک به ما می‌کنند.
اگر می‌خواهیم تمام مجموعه ما عملکرد درستی داشته باشند، به شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) تعریف شده برسند، از منابع به درستی استفاده کنیم و در نهایت اثربخشی برنامه‌های بازاریابی خود را افزایش دهیم، باید برنامه و استراتژی داشته باشیم. براساس این استراتژی می‌دانیم هر کسی چه نقشی دارد، تقویم محتوایی ما چگونه است و چطور باید با گزارش‌های تحلیلی مشکلاتمان را اصلاح کنیم.

برای اجرای استراتژی های دیجیتال مارکتینگ به چه پیش شرط هایی نیاز داریم؟

برای اجرای موفق برنامه ها و کمپین های دیجیتال مارکتینگ دراختیار داشتن موارد زیر لازم است:

  • سایت و یا پورتال
  • قابلیت ارائه مقاله در قالب بلاگ پست
  • در اختیارداشتن صفحات مختلف در شبکه های اجتماعی (لینکداین، اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک)
  • کتاب های الکترونیک، اینفوگرافی، ویدیو
  • بروشور و کاتالوگ آنلاین
  • برندینگ و ابزارهای آن
  • ابزارهای ارتباط الکترونیک