آنلاین مارکتینگ (Online marketing) چیست؟ و تفاوت آن با دیجیتال مارکتینگ

انتشار :
زمان مطالعه :7 دقیقه
دسته‌بندی :بازاریابی

آنلاین مارکتینگ (online marketing) چیست؟

مجموعه اقدامات اینترنتی که به منظور گسترش و رواج برندهای تجاری به کار می روند را آنلاین مارکتینگ می نامند. آنلاین مارکتینگ با هدف فروش بیشتر محصولات و خدمات انجام می شود. طیف وسیعی از عناصر بازاریابی در آنلاین مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع آنلاین مارکتینگ روش‌های  بازاریابی سنتی را منسوخ نموده  و مکانیزم های نوین بازاریابی را به همراه دارد.

آنلاین مارکتینگ (Online marketing)  یعنی استفاده از تکنیک های بازاریابی و فروش برای معرفی کالا و خدمات به کاربران در فضای اینترنت. ابزارهای مختلفی برای آنلاین مارکتینگ و هر کدام از آنها روش کارکرد خاص خود را دارند.برای موفقیت در آنلاین مارکتینگ باید استراتژی مناسبی داشت و طبق آن پیش رفت. باید مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید و بدانید که کاربران شما چه افرادی هستند.در مرحله بعد باید محتویی تولید کنید که پاسخ سوالات جامعه هدف شما باشد. این محتوی میتواند به صورت مقاله یا عکس و اینفوگرافی باشد.همچنین اگر امکانات لازم را در اختیار داشته باشید میتوانید فیلم یا موشن گرافی های آموزشی و اطلاع رسانی در مورد محصولات خود ایجاد کنید.محتوی ایجاد شده باید هدف خاصی را دنبال کند و برای موضوعاتی محتوی ایجاد شود که میدانید کاربر به دنبال آن است و در نهایت کاربری که وارد سایت میشود را به سمت خرید هدایت کنید.
این نکته را نباید فراموش کرد که هیچ پلن آنلاین مارکتینگی بدون رعایت استانداردهای طراحی سایت کامل نیست و رعایت این استانداردها در UI و UX کمک میکند کاربر ورودی به مشتری تبدیل شود و در غیر این صورت فقط هزینه خواهید داشت بدون اینکه جوابی بگیرید و بازگشت سرمایه داشته باشید. و در نهایت برای اینکه بتوانید محصولات خود را بفروشید باید از روشهای مختلف آنلاین مارکتینگ استفاده کنید و محصول خود را جاهای مختلفی تبلیغ و معرفی کنید.اگر در این کار تجربه خاصی ندارید یا ایده ای برای تدوین استراتژی آنلاین مارکتینگ به ذهنتان نمی آید میتوانید از آنالیز رقبا استفاده کنید. حتما قبل از شما سایتهای مشابه ایرانی و خارجی زیادی ایجاد شده اند که میتوانید با بررسی وضعیت سایتهای آنها و روشی که برای فروش و تبلیغ محصولاتشان دارند به ایده های خوبی برسید و برای خودتان پیاده سازی کنید.

اینترنت خیلی موارد را تغییر داد. اینترنت تا حدی در زندگی ما جا خوش کرده که به عنوان عضو اصلی بعضی از خانواده ها به حساب می آید. شاید بتوان مهمترین تغییر را در شیوه فعالیت در کسب وکار دانست. شما قبلاً مجبور بودید برای خرید یک کالا ساعت ها وقت خود را برای پیدا کردن و خرید آن در بازار و فروشگاه سپری کنید؛ ولی امروزه خیلی راحت و با جستجو در اینترنت، کالاهای خود را از طریق فروشگاه های اینترنتی پیدا می کنید. از این رو برای موفقیت در این دنیای مجازی، آنلاین مارکتینگ برای گسترش و پیشرفت کار ضروری است.

مزایای استفاده از آنلاین مارکتینگ:

  • افزایش پتانسیل شرکت ها برای فروش بهتر و بیشتر محصولات و خدماتشان
  • از میان برداشتن هزینه تبلیغات و بازاریابی های سنتی
  • برقراری ارتباط با مشتریان به شکلی موثر
  • داشتن کنترل و مدیریت بر روی شرایط بازار
  • بهبود دادن ارائه خدمات به مشتریان
  • ایجاد رقابت سالم و امکان بررسی عملکرد رقبا
  • دادن حق انتخاب به مشتریان و انعطاف پذیری
  • آنالیز موثرتر داده ها
  • در اختیار دااشتن بازار تبلیغاتی وسیع تر
  • امکان تبلیغ در ۲۴ ساعت شبانه روز و بدون محدودیت جغرافیایی

دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به مجموعه از فرآیند های فروش محصولات گفته می شود که چندین روش را در بر می گیرد. در دیجیتال مارکتینگ، اینترنت و فضای مجازی تنها یک روش برای فروش محصولات محسوب می شود. به عبارت دیگر، روش های بازاریابی، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق سه کانال اینترنت، تلویزیون و تلفن همراه صورت می گیرد. در زیر هر یک از این روش ها را بررسی می کنیم.

  1. دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی: بزرگترین شبکه تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ، اینترنت است. در این روش محصولات و خدمات به شکل گسترده ای تبلیغ و معرفی می شوند. مشتریان و مصرف کنندگان نیز در سطح وسیع می توانند به راحتی به اطلاعات و داده هایی که با استفاده از روش دیجیتال مارکتینگ در اینترنت منتشر شده است، دسترسی پیدا کنند.
  2. دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات تلویزیونی: متداول ترین روش تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ استفاده از تلویزیون می باشد. این رسانه به دلیل داشتن مخاطبان از تمامی اقشار جامعه، می تواند به راحتی به هدف مورد نظر دست پیدا کند. در روش اینترنتی به امکانات خاصی نیاز است. در حالی که در این روش، مصرف کننده ها حتی در دورترین نقاط روستایی و با هر سطح سوادی به راحتی تبلیغات را دریافت کنند.
  3. دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات تلفنی: استفاده از پیامک ها و ارسال آنها در حجم انبوه یکی از جدیدترین روش های تبلیغات محسوب می شود. در این روش باید نام تجاری محصولات به صورت تک تک به مشتریان ارسال شود. از جمله مزایای این روش، تاثیرگذاری یکباره بر مشتریان است. اما این روش نباید به صورت مداوم و پیوسته باشد. زیرا موجب دلزدگی مصرف کنندگان از حجم زیاد پیامک ها می شود.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و آنلاین مارکتینگ چیست؟

در حالی که دیجیتال مارکتینگ دربرگیرنده انواع روش های بازاریابی نوین می باشد، آنلاین مارکتینگ تنها روش اینترنتی را در بر می گیرد. به همین دلیل می توان گفت بین این دو روش رابطه عموم و خصوص من وجه برقرار است. آنلاین مارکتینگ یکی از روش های جدید بازاریابی که در زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار دارد. در این روش اینترنت و فضای مجازی به عنوان تنها کانال اصلی برقراری ارتباط با مشتریان می باشد.

در روش آنلاین مارکتینگ طراحی وب سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی سه گونه متفاوت برای تبلیغ و بازاریابی می باشد. طراحی وبسایت اختصاصی محل اصلی فعالیت آنلاین مارکتینگ است که می تواند به صورت یک سایت ساده و یا فروشگاه اینترنتی طراحی شود. وبلاگ ها محیطی برای ارائه اطلاعات و داده های جدید به مشتریان می باشد و شبکه های اجتماعی نیز محلی برای تبلیغ و بازاریابی به صورت ساده و کم حجم هستند.